Новини

06 Серпень 14:56
І знову про НАССР. Остерігайтесь сучасних Остапів Бендерів.
І знову про НАССР. Остерігайтесь сучасних Остапів Бендерів.

Останнім часом, при проведенні спеціалістами Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР у операторів ринку, які начебто запровадили систему НАССР з допомогою організацій та окремих осіб, виявляються ряд порушень, що призводить до складання припису, що в послідуючому веде до застосування штрафних санкцій. При цьому, суб’єкти господарювання повідомляють, що «впроваджувати» систему НАССР їм допомагають «кваліфіковані» особи які називають себе спеціалістами з впровадження системи НАССР. При цьому рівень надання допомоги зводиться як просто до продажу «універсального» пакету «документів з готовою системою НАССР», так і виїзд на місце, надання завдань та імітація роботи. І по факту: втрачені кошти на «впровадження»; мета системи НАССР – отримання безпечного продукту не досягнута; припис та/або штраф на значну суму. Для того щоб не потрапити на гачок до таких «професіоналів» хочемо звернути Вашу увагу на декілька питань:

  1. Першим підготовчим кроком розробки плану НАССР має бути створення групи НАССР. Якщо можливо, ця група повинна складатися з осіб, які представляють різні підрозділи потужності, від роботи яких залежить безпечність продуктів, включаючи керівників, та які мають знання про харчові продукти, технологічні процеси та відповідний досвід роботи. Якщо необхідно, на етапі розробки можна залучити зовнішніх експертів, які мають поглиблені знання про небезпечні фактори, характерні для харчових продуктів, технологічні процеси та принципи НАССР. Отже НАССР можна розробляти самостійно, а якщо необхідно то залучати зовнішніх експертів, але ці експерти повинні мати відповідні знання, а підтвердженням наявності таких знань може бути відповідний диплом чи сертифікат де зазначено, що дана особа являється експертом та володіє принципи НАССР.
  2. Не рідше одного разу на рік на підприємстві проводять верифікацію (перевірка шляхом обстеження та надання об’єктивних доказів дотримання визначених вимог). Верифікацію проводить особа, яка не є відповідальною за проведення моніторингу чи впровадження коригувальних заходів. Якщо верифікацію не можна провести внутрішніми силами, то для цього залучаються зовнішні експерти. Тобто особа яка має відповідні знання і може це підтвердити.
  3. Сертифікація постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР), не є обов’язковою.
  4. Державний інспектор при здійсненні аудиту системи НАССР не звертає особливої уваги на наявність чи відсутність сертифікату системи НАССР, але звертає увагу на те чи групу НАССР створено згідно зі встановленими вимогами (в тому числі чи залучали експертів, а якщо залучали то чи мають вони поглиблені знання про небезпечні фактори, характерні для харчових продуктів, технологічні процеси та принципи НАССР).
  5. Для оператора ринку є обов’язковим дотримання вимог Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України № 590 від 01.10.2012 року «Про затвердження Вимог щодо розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР)» (далі – Наказ 590) та не являється обов’язковим дотримання вимог добровільних стандартів в т.ч. ISO 22000:2005, ISO 9001:2000, ДСТУ ІSО 22000:2007, ДСТУ ISO 22000:2019 та ін.
  6. Обов’язковою вимогою законодавства є періодичний аудит системи НАССР, який можуть проводити лише спеціально підготовлені державні інспектори Держпродспоживслужби, які мають відповідні знання та мають номерний сертифікат яким підтверджується, що ними пройдені навчання та успішно складені письмові іспити аудитора НАССР та/або провідного аудитора НАССР. Перевірка здійснюється із застосуванням акту державного контролю (затверджений Наказом Міністерство аграрної політики і продовольства України від 08.08.2019 № 446 «Про затвердження форми акта, складеного за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР»). Цей акт державного контролю містить вичерпний перелік питань для перевірки та лише в разі відповідності підприємства вимогам Наказу 590 можна вважати, що підприємство пройшло перевірку на дотримання вимог законодавства, що до визначеного законом обов’язку щодо впровадження на потужностях постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) за невиконання яких передбачено штраф на юридичних осіб у розмірі тридцяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі п’ятнадцяти мінімальних заробітних плат. При цьому, аудит системи НАССР – безкоштовний.
  7. Вважати, що оператором ринку розроблено, запроваджено та використовуються постійно діючі процедури, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) можна після проведення аудиту в ході якого не було виявлено порушень.
  8. Виникає конфлікт інтересів в разі якщо одна й та сама особа запроваджує систему НАССР та проводить її аудит.
  9. Акцентуємо увагу операторів ринку, що найкращою оцінкою роботи компанії (в плані дотримання вимог Наказу 590), яка надавала послуги з впровадження НАССР – будуть результати перевірки відповідності НАССР аудитором Держпродспоживслужби (підприємець може сам звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби з проханням провести у нього перевірку). А щоб не натрапити на шахраїв – з компанією чи особою, яка «розробляла» та/або «надавала допомогу» у впровадженні НАССР найкраще домовитися таким чином, що їхню роботу буде оплачено лише в тому разі, якщо аудит пройде без недоліків.

Інтерпретуючи слова Остапа Бендера можна сказати:

«А можна так з ранку НАССР, а в вечорі кошти?

Можна! Але аудит системи НАССР вперед!»

Поділитися:
Записатись на прийом
Повідомлення про порушення

Памятка громадянина

Відповідно до ст.5 Закону України "Про звернення громадян", письмове звернення надсилається поштою, передається громадянином особисто або через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками), із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну, поштову адреси, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

У роз’ясненні Верховної Ради України, зазначено, що електронне звернення є різновидом письмового звернення https://itd.rada.gov.ua/services/appeal-of-citizens, тому електронне звернення може бути виготовлено за допомогою оргтехніки у вигляді сканованої копії чи фотокопії.

Згідно з вимогами ст. 8 вищезазначеного Закону, письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Звернення можна надіслати на ел.адресу: post@dpss-sumy.gov.ua, поштою: м. Суми, вул.. Гамалія, буд. 25 або надати особисто.

Завантажте зразок ЗВЕРНЕННЯ за цим посиланням.