Новини

14 Серпень 15:20
Що необхідно знати про внесення агрохімікатів
Щодо необхідно знати про внесення агрохімікатів

Діяльність сільськогосподарських підприємств в Україні, а також фізичних осіб у сфері вирощування рослинної продукції у силу своїх особливостей є одним із найризикованіших видів підприємницької діяльності. Попри те ця галузь останні роки надзвичайно стрімко зростає і розвивається. Відтак, існує чимало ризиків, з якими стикаються у своїй діяльності як сільськогосподарські підприємства, застосовуючи хімічну обробку угідь, так і звичайні громадяни.

Законодавство України по застосуванню пестицидів складається з однойменного закону «Про пестициди і агрохімікати», Закону України «Про захист рослин» та відомчих наказів, основними з яких є Державні санітарні правила Міністерства охорони здоров’я України, затверджені наказом № 1 від 03.08.1998 про «Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві», Державні санітарні правила авіаційного застосування пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві України, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18.12.1996 № 382 та інші.

Авіахімобробка полів – посів, захист, підгодівля і стимуляція росту рослин за допомогою надлегкої авіації – має певні переваги: працюючи над полем, літак не ущільнює грунт і залишає рослини недоторканими, рівномірно розподіляє препарати на оброблюваній площі, економить фінанси і час. Загалом сільськогосподарська авіація сприяє валовому збору врожаїв.

З цього боку – ніби все добре. Питання захисту рослин від хвороб і шкідників стають все актуальнішими. Зміна клімату зумовлює підвищення активності бур'янистих рослин та шкідливих для сільського господарства комах. Через це хімічна обробка полів авіацією в сучасному землеробстві сприяє збереженню врожаю і в якісному, і в кількісному сенсі.

З іншого – часто після проведення авіахімічних обробок до Держпродспоживслужби надходять скарги селян щодо псування овочевих на приватних ділянках через те, що літак випадково «зачепив» землі на краю села, немало людей відчувають погіршення самопочуття і, хоча звернень до лікарів з цього приводу не було, сама можливість виникнення різних патологій вже сама по собі лякає людей. Адже відомо, що від неконтрольованого застосування пестицидів такі випадки теоретично можливі - починаючи від легких запаморочень до хронічних захворювань органів дихання та шлунково-кишкового тракту.

Тож кожен, хто при здійсненні сільськогосподарської діяльності використовує хімічну оброку, зобов’язаний виконувати вимоги вказаних правових актів.

Так, наприклад, якщо агрофірма проводить хімічну обробку сільськогосподарських угідь пестицидами (в тому числі наземним способом), робітники повинні допускатися по наряду при наявності посвідчення про спеціальну підготовку та медичної книжки встановленого зразка на право робіт із пестицидами. Усі роботи з пестицидами і протруєним насіннєвим матеріалом обов’язково реєструються у спеціальних журналах.

Роботи з пестицидами проводяться у ранні (до 10-00 год.) і вечірні години (після 18-00 год.) при мінімальних висхідних повітряних потоках. Як виняток, допускається проведення обробок у денні години у похмурі і прохолодні дні з температурою навколишнього повітря нижче +10°C.

У зоні роботи з пестицидами необхідно обладнати місця для відпочинку і споживання їжі, які забезпечуються бачками з питною водою, рукомийником і медичною аптечкою. Це місце повинно розташовуватися не ближче 200 м від межі застосування пестицидів.

Також встановлено, що завчасно, але не менше ніж за дві доби до початку проведення кожної хімічної обробки, адміністрація господарств сповіщає населення, власників суміжних сільськогосподарських угідь та об’єктів про місця, строки і методи застосування пестицидів. У період проведення робіт у радіусі 200 м від меж ділянок, що обробляються, повинні бути встановлені попереджувальні написи.

З цього приводу виникають проблемні питання:

Так, якщо у санітарних правилах і встановлено безумовний обов’язок господарств та інших осіб повідомляти населення та власників суміжних сільськогосподарських угідь про застосування пестицидів, то яким чином це робити, не говориться взагалі.

Судова практика свідчить, що належним повідомленням у таких випадках буде публікація відповідного оголошення у місцевих газетах. Таке твердження базується на тому, що хоча до суду і подавалися позовні заяви, у яких позивачі просили визнати такий спосіб неналежним, і вимагали доводити до їх відома та відома населення інформацію про початок застосування пестицидів шляхом направлення адресних листів, такі вимоги судами не задовольнялися.

Таким чином, при обробці сільськогосподарських угідь пестицидами відповідному суб’єкту, що здійснює таку діяльність, необхідно повідомляти про це не тільки через ЗМІ, а й через органи місцевого самоврядування, що забезпечує спільну відповідальність сторін щодо інформування місцевого населення. Лише в такому випадку можна уникнути порушення законодавства та небезпеки порушення прав та інтересів інших осіб.

У разі, якщо пестициди було застосовано, але населення та власників суміжних сільськогосподарських угідь попереджено не було, та у зв’язку з цим останнім було завдано збитків, то потерпілі мають повне право звертатися до суду. Представники Держпродспоживслужби за рішенням суду беззаперечно будуть залучені в якості експертів по справі або свідків. У таких випадках можна з упевненістю говорити, що нанесена шкода буде компенсована у судовому порядку.

Для захисту життя та здоров’я громадян органам Держпродспоживслужби, а також в разі відстоювання інтересів потерпілих у суді, необхідна консолідована робота державних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування спільно з населенням в плані доведення обставин, від яких напряму залежить задоволення чи незадоволення позовних вимог.

Такими обставинами, зокрема, є: завдання особі шкоди; протиправна діяльність винного; причинний зв’язок між протиправною дією та завданою шкодою.

Потерпілий, встановивши, що внаслідок застосування пестицидів у нього виникли негативні наслідки (пошкодження посівів, дерев, загибель корисних комах (бджіл), забруднення тощо), повинен цей факт одразу документально зафіксувати.

Зокрема, належними доказами для доведення цього перед судом будуть:

  • Акт обстеження. Обстеження проводиться комісією за участі представників Держпродспоживслужби, потерпілого представника підприємства, що вчинило порушення;
  • Протокол лабораторних досліджень проб грунту, сільськогосподарських культур, решток корисних комах, тощо;
  • Документи, що підтверджують вартість майна, що було пошкоджене внаслідок дій відповідача;
  • Покази свідків.

Під час обстеження можна звертатися до різноманітних державних та приватних лабораторій та наукових закладів.

Аналогічно доводиться факт нанесення шкоди здоров’ю або погіршення його стану внаслідок застосування пестицидів. На розгляд комісії подаються медичні довідки зі встановленим діагнозом «отруєння пестицидами» (або з підозрою на таке отруєння), підтверджені факти звернення за медичною допомогою синхронізовані з проведенням хімічної обробки сільгоспугідь.

Необхідно довести, що обробку агрохімікатами відповідач провів всупереч вимогам чинного законодавства України, зокрема Закону України «Про пестициди і агрохімікати», Закону України «Про захист рослин», Державних санітарних правил тощо.

Причинний зв’язок між протиправною дією та завданою шкодою може підтвердити протокол лабораторних досліджень, у якому має бути зазначено, який саме пестицид виявлено у зразку(пробі) і чи є він тим самим препаратом, який застосував відповідач.

Нагадуємо, що законодавство України передбачає для порушників згаданих вимог не тільки цивільно-правову чи адміністративну, але й кримінальну відповідальність, залежно від ступеня тяжкості та масштабів завданої шкоди.

Звертаємось до громадськості не легковажити наслідками застосування хімічних препаратів на сільськогосподарських угіддях, фіксувати та повідомляти про факти порушень органам місцевого самоврядування, державним адміністраціям, відповідним контролюючим службам та поліції.

Сподіваємося, що ця інформація буде корисною та допоможе уникнути проблем у майбутньому всім, хто має відношення до виробництва сільськогосподарської продукції, а також повною мірою дозволить забезпечити захист своїх прав, інтересів громадян та підприємств, установ, організацій.

Поділитися:
Записатись на прийом
Повідомлення про порушення

Памятка громадянина

Відповідно до ст.5 Закону України "Про звернення громадян", письмове звернення надсилається поштою, передається громадянином особисто або через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками), із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну, поштову адреси, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

У роз’ясненні Верховної Ради України, зазначено, що електронне звернення є різновидом письмового звернення https://itd.rada.gov.ua/services/appeal-of-citizens, тому електронне звернення може бути виготовлено за допомогою оргтехніки у вигляді сканованої копії чи фотокопії.

Згідно з вимогами ст. 8 вищезазначеного Закону, письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Звернення можна надіслати на ел.адресу: post@dpss-sumy.gov.ua, поштою: м. Суми, вул.. Гамалія, буд. 25 або надати особисто.

Завантажте зразок ЗВЕРНЕННЯ за цим посиланням.