Новини

24 Жовтня 10:44
Сміття на присадибній ділянці: спалювати чи не спалювати?
Сміття на присадибній ділянці: спалювати чи не спалювати?

Кожного року восени на присадибних ділянках та городах відбувається спалювання листя, бур’яну та різноманітного сміття.

З настанням більш вологої погоди, яка притаманна осені, дим перестає розвіюватись у верхніх шарах атмосфери і стелячись землею, несе шкоду не лише навколишньому середовищу, а й може погіршувати самопочуття людини.

Проблема полягає в тому, що з листям як правило горить і безліч різноманітного сміття, що суттєво посилює забруднення атмосфери. При згорянні, скажемо, поліетиленового пакету, в повітря вивільняється до 70 різноманітних хімічних сполук, більшість з яких отруйні для людини. Саме вони як правило, стають причиною першіння в горлі, кашлю. Щільний чорний дим від тління пластикового сміття містить канцерогенні поліциклічні вуглеводні. При горінні гуми, окрім згаданого, утворюються канцерогенна сажа і сприяючі респіраторним захворюванням оксиди сірки. Постійно подразнений димом епітелій слизової оболонки дихальних шляхів не здатен протистояти мікробам. Особливо погано тим, хто страждає на бронхіти, бронхіальну астму, риніти чи тонзиліти.

До вогнища нерідко потрапляють ДВП, ДСП, фанера. Ці матеріали містять формальдегідні смоли, до складу яких входять формальдегіди і можуть бути пофарбовані масляною фарбою, що містить свинець.

Прикро визнавати, та найчастіше біля вогнищ можна побачити дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, вплив диму на чиї організми особливо небезпечний.

Саме через «вплив на здоров’я» звернення жителів Сумщини щодо задимленості потрапляють на розгляд до Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області.

Однак, даний алгоритм дій громадян не є вірним!

Згідно ст. 39 Закону України «Про тваринний світ» та ст. 27 Закону України «Про рослинний світ» випалювання сухої рослинності або її залишків допускається лише у разі господарської необхідності за дозволом територіальних органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, при умові дотримання відповідних умов. Однак на даний час вищевказаний порядок не затверджений. А тому будь-які дії щодо спалювання сухої рослинності вважаються самовільними та протиправними.

Відповідальність за спалювання сміття на присадибних та городніх ділянках підпадає під кваліфікацію статей Кодексу України про адміністративні правопорушення:

  • ст. 52. Псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель;
  • ст. 77-1. Самовільне випалювання рослинності або її залишків
  • ст. 82. Порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення;
  • ст. 152. Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.

За порушення, передбачені першими трьома статтями, право розглядати справи та притягати до відповідальності мають відповідні органи державної екологічної інспекції. За порушення ст. 152 КУпАП уповноважені притягати до адміністративної відповідальності відповідна адміністративна комісія при виконавчому комітеті міської ради та виконавчі комітети.

Відповідно до ст. 255 КУпАП такими особами є уповноважені на те посадові особи органів внутрішніх справ (Національної поліції). Крім того, мають право складати протокол посадові особи, уповноважені на те виконавчим комітетом міської ради, представники громадських організацій.

У випадку виявлення, що на присадибній ділянці спалюється сміття, необхідно викликати поліцію, уповноважену посадову особу виконавчого комітету місцевої ради для складення протоколу за вчинення відповідного адміністративного правопорушення, представника громадської організації чи громадського інспектора, які складають протокол про вчинення адміністративного порушення, передбаченого відповідно ст.ст. 52, 77-1, 82 чи 152 КУпАП та направляють його до розгляду у компетентний орган, а саме: до відповідного територіального органу Державної екологічної інспекції України, виконавчого комітету місцевої ради або адміністративної комісії.

Термін розгляду справи про порушення відповідними органами становить 5 днів.

Копія постанови протягом трьох днів вручається або висилається особі, щодо якої її винесено. В той же термін вона може бути вручена або надіслана скаржнику на його прохання.

Крім того, згідно ст. 245 Кримінального Кодексу України у випадку загибелі людини, масової загибелі тварин та інших тяжких наслідків під час знищення або пошкодження об'єктів рослинного світу порушник може нести і кримінальну відповідальність.

Альтернативою спалювання є компостування сухого листя, трави і решти сухої рослинності. Особливо це стосується мешканців приватного сектору, які найбільше «грішать» спалюванням.

Окремо необхідно зауважити, що проведення обстеження приватної власності іншої особи, яке часто пропонують у зверненнях громадяни, можливе лише за згоди власника або вмотивованого рішення суду.

Поділитися:
Записатись на прийом
Повідомлення про порушення

Памятка громадянина

Відповідно до ст.5 Закону України "Про звернення громадян", письмове звернення надсилається поштою, передається громадянином особисто або через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.

Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками), із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну, поштову адреси, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

У роз’ясненні Верховної Ради України, зазначено, що електронне звернення є різновидом письмового звернення https://itd.rada.gov.ua/services/appeal-of-citizens, тому електронне звернення може бути виготовлено за допомогою оргтехніки у вигляді сканованої копії чи фотокопії.

Згідно з вимогами ст. 8 вищезазначеного Закону, письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Звернення можна надіслати на ел.адресу: post@dpss-sumy.gov.ua, поштою: м. Суми, вул.. Гамалія, буд. 25 або надати особисто.

Завантажте зразок ЗВЕРНЕННЯ за цим посиланням.